Be My Friend

Monday, May 10, 2010

TEKNIK 'CASTING' SEBARAU

oleh: REAL BUNTAL


Tabiat/perangai sebarau kebanyakannya sama di semua lokasi/tempat...apa yg kita perlu ialah spot/lubuk yg selalu didiami oleh spesis pemangsa ni.umpan memainkan peranan penting selain teknik dan cara persembahan...

spot/lubuk:-

sebarau sungai/jeram = suak atau anak sungai yg air nye sejuk..masa utk mencari spesis ini dia kawasan ini ada waktu awal pagi (6-9am).kedalaman air 3-10kaki(anggaran)
umpan = spoon berkilat(silver coated atau gold coated)15g kebawah adalah efektif.contoh altima atau seangkatan abu island.gewang selaman 2-4kaki (berbibir pendek)sbg contoh x-rap,shallow shad rap atau minnow rap.
cara persembahan = cast dan drop 2-3saat kemudian karau sambil jerk(angkat joran keatas)dan drop balik...ulang laa smp jemu/ikan hook up.sesekali cuba juga karau laju yg munasabah...jgn laju sangat smp ikan nak kejar spoon pon tak boleh plak.heheheh

sebarau tasik :- kawasan yg selalu didiami spesis ini ada rekahan dinding berbatu,suak,drop off(kawasan tebing berbukit),kawasan tunggul kayu,kawasan pokok tumbang dan kawasan terbuka(ada punca makanan contoh = anak toman)
umpan = spoon gold coated atau silver coated (bekilat)10-18g.gewang yg berwarna terang contoh oren,merah,hijau florecent dan lain2 yg terang..bersaiz 7-12cm yg pelbagai jenis selaman.dr yg 2-4kaki - ke 7kaki.selalunye sebarau lebih tertarik dgn warna merah dan oren atau warna seangkatan dengannye.(terang)
cara persembahan = cast (tunggu sekejap sehingga kocakan lure hilang di permukaan air) kemudian
mulakan karauan dgn perlahan smbil twitch dgn tip road kebawah dengan menggunakan gewang yg berkedalaman 2-4kaki.sekiranya tiada sambutan selepas 5-10x cast jgn buang masa terus tukar gewang yg berbibir panjang kebawah yg anggaran 4-7kaki>.karauan tidak perlu laju.cuba amalkan karauan yg paling lama utk gewang smp ke tip rod.(bkn paling cepat smp ke tip rod).sekiranya terjumpa kawanan anak2 toman yg masih berwarna merah jgn cuba cast di dlm kumpulan itu sekiranya tuan2 mahu mencari sebarau.jika tuan2 terus cast di dlm kawanan anak toman tu 80% ibu/bapak toman akan menerkam gewang tuan2.cuba cast di luar kawanan anak2 toman itu anggaran 10-15kaki radius.insyaallah kemgkinan ada badung/sebarau yg mengintai.di kawasan rekahan batu/tunggul/kayu tumbang jgn sesekali tuan2 pandang sebelah mata sbb kawasan inilah yg selalunya tidak menghampakan kerana sebarau ada bersifat kewilayahan/rumah.gunakan spoon atau gewang selaman dlm 3-7kaki.cuba cast mengunjur ke tebing dan lurus kearah tebing dgn cara drop 2-3saat dan jerk smbil kerau perlahan.ulang laa 5-10x.kalau tak de sebarang ragutan..jgn tunggu lama..blah aje.
vertikal cast/jigging blade = skrg ni gewang jenis blade banyak diperkatan keberkesanannya.tak perlu cast cuma hanya dropkan blade berhampiran dgn tiang tunggul dgn kedalaman yg munasabah(agak2 je)kalau tak dlam sngt boleh terus kan ke dasar.cuba jerk perlahan tanpa karauan dan cuba ulang disetiap peringkat kedalaman sehingga blade smp ke hujung tip rod.
boilling = sekiranya tuan2 terjumpa kawanan sebarau timbul dipermukaan air dlm kumpulan yg banyak seperti air mengelegak cuba cast pakai gewang yg cepat tenggelam (fast sinnking) seperti spoon didalam kawasan boilling.insyaallah 80% umpan tuan2 akan disambar.kalau btg penyapu dilontar pun kemungkinan besar akan di bedal.

contoh gewang,spoon dan blade:-


                                                              RAPALA TAIL DANCER              

                                                                   Shallow Shad Rap

                                                                X-Rap Bibir Panjang


                                                                      Yo-Zuri Spoon

                                                                           ABU Island

                                                           Berkeley Big Eye Blade

Mungkin terdapat banyak lagi kaedah dan jenis umpan yang berkesan untuk menjerat 'serigala sungai' ini dan apa yang dipaparkan disini hanyalah sebahagian kecil sahaja. Diharap supaya artikel ini sedikit sebanyak akan dapat membantu kita semua untuk memancing spesis ini dengan secara lebih efektif lagi..


Sekian..

4 comments:

  1. boleh berikan saya kawasan memancing sebarau

    ReplyDelete
  2. kalu belah pantai barat ni susah sikit la bang.. tapi boleh try n error mana2 spot yang berpotensi.. mungkin area tasik banding berpotensi untuk mendapat hasil yang lumayan.. :)

    ReplyDelete
  3. salam.nk tnya ni.penggunaan perambut lg bgus atau trus ke tali utama lg bgus?kalau guna perambut brapa kekuayan perambut dn brape pnjg?sekian terima kasih.

    ReplyDelete
  4. Untuk mesin cast jenis jwh / spining..mesin saiz brapa & ratio brape yg sesuai

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Other Links

Pageviews last month

FLAG COUNTER

free counters